Medlemsbesök Bert van Hoecke Interiors

Litteraturvetaren och konsthistorikern som blev inredningsexpert

Bert van Hoecke Interiors på Karlavägen i Stockholm är specialiserade på exklusiva skräddarsydda möbler från Belgien, Frankrike, Nederländerna och Italien. Stilen är minimalistisk, sober och materialen av högsta kvalitet.

Ägaren och grundaren Bert van Hoecke kommer från Belgien där han en gång i tiden studerade litteratur, lingvistik och konsthistoria och hade planen att bli EU-tolk. Han hamnade så småningom i Sverige där han 2013 tog det första steget i sin nya karriär och startade inredningsverksamheten hemma i lägenheten. 2016 öppnade han en studio på Riddargatan och sedan 2019 hittar man Bert van Hoecke Interiors på Karlavägen i Stockholm.

Jag ville erbjuda kunderna en internationell stil, icke-prålig, och leverantörer som gör allt för förverkliga kundernas drömmar genom att mått- och materialanpassa med den allra högsta kvaliteten.

 

”Jag hjälper kunden att sätta färg och form i relation till funktion och budget”

Bert van Hoeckes typiska kunder är mellan 30 och 55 år, livsnjutare, de har ofta rest och sett världen, uppskattar kvalitet och vågar gå sin egen väg. Ett köp föregås ofta av många besök i butiken, möten där man tillsammans görritningar och diskuterar material, form och färg. Man lär känna kundens smak och önskemål.

Mina kunder brukar uppskatta processen att välja form och färg och sätta det i relation till funktion och budget. Jag brukar säga att ”jag viskar tankar” till dem.

Bert har låtit verksamheten växa sakta men säkert. Han säger att kunskap om form och färg hade han med sig från sina studier i konsthistoria och sitt estetiska intresse, men själva affären har han fått lära sig genom trial and error. Och självklart från andra kunniga personer som han har i sitt nätverk.

E-handeln passar inte för ”slow design”

Hur ser Bert på e-handeln? Han säger att det passar inte alls hans verksamhet. Att kunna leverera mått- och materialanpassade möbler fungerar inte via nätet.

-Jag står för ”slow design”, säger Bert. När man ska välja allt från tyg till underrede och måttanpassa fungerar det inte att ”bara klicka i en ruta på webben”. Dessutom är leveranstiderna långa eftersom allt görs för hand. E-handel passar bättre för accessoarer.

Du är ju medlem i FMI-branschen, vilken nytta tycker du det ger dig? 

De hjälper mig framförallt med juridiska frågor och frågor om kundrelationer. Vad är jag skyldig kunden och kunden mig. Man hinner ju inte läsa en fil.kand. i juridik för den skull.

-Jag skulle tycka det vore bra om branschen gjorde något gemensamt vad gäller hållbarhet, som man gjort i modebranschen. Att göra resan mot hållbarhet tillsammans skulle underlätta, att se till helheten, allt från material till samordnade transporter.

Men jag tycker egentligen att min verksamhet redan är ganska hållbar. Det är inga slit och släng-möbler jag säljer. De kanske kostar lite extra men varar i flera generationer. Det är bättre att köpa färre möbler och satsa på en stil som håller. Man investerar i en framtid och köper en dröm.

Vi frågar Bert hur han ser på framtiden, hur han vill utveckla sin verksamhet och han svarar att det får framtiden utvisa. Han har inga planer just nu på att öppna fler butiker eller ta in fler leverantörer, utan vill satsa på förankring och fördjupning.

-Jag skulle gärna vilja börja bjuda in till kundevent, inte med priskampanjer som syfte, utan för att ge kunskap och information om färg, form och möbler. Det jag brinner för.

Redaktör: Marlene Berglund

Call Now Button