»  

Svenska Hem profilerar sig ännu tydligare

Den svenska möbelkedjan Svenska Hem tar ett krafttag för att positionera sig ännu tydligare i midpremiumsegmentet. För FMI berättar vd:n Markus Chaib om de nya planerna.

För cirka tre år sedan bestämde sig Svenska Hem, med vd Markus Chaib i spetsen, för att stärka varumärket och ytterligare förtydliga sin position i möbelbranschen. 
– Vi började analysera hur marknaden såg ut och på vilket sätt vi skulle lyfta vår position som möbelkedja nationellt och det blev väldigt tydligt att det är i midpremiumsegmentet som vi vill stärka och befästa vår position, berättar Markus Chaib. 

Svenska Hems historia tar sin början 1960, då ett flertal möbelbutiker i Sverige gick samman i ett inköps- och logistiksamarbete. Men det var först år 1988 butikerna blev en renodlad butikskedja och fick namnet Svenska Hem. Idag drivs Svenska Hem av fristående möbelhandlare, där man bland annat arbetar för att stärka medlemmarnas varumärken och lönsamhet genom att förhandla fram bra samarbets-avtal med leverantörer.
– Generellt sett har det varit mycket prisfokus de senaste åren och det är något vi vill komma ifrån, berättar Markus Chaib. Vi tror på, och fokuserar mer på, hållbara kvalitetsprodukter.

Markus Chaib vd för Svenska Hem

En ytterligare anledning till att Svenska Hem vill positionera sig i midpremiumsegmenet är att det är den typen av produkter deras kunder efterfrågar. 
– Som alltid utgår vi från kunden och när vi gjort våra undersökningar är det inga tvivel om att våra kunder tilltalas av inriktningen vi nu tar mot hållbara kvalitetsprodukter.
Genom sitt samarbete med flera starka externa varumärken såsom Dux, Stressless, 
Swedese, Englesson, Jensen och Bröderna Andersson, för att nämna några, förstärker Svenska Hem ytterligare sin profil.

Kombinationen av externa varumärken och vårt unika Svenska Hem-sortiment stärker oss tydligare i positionen midpremiumsegmenet, menar Markus Chaib:
– Många av våra butiker har sedan tidigare ansetts som premiumbutiker tack vare  samarbeten med exklusiva varumärken. Att vi nu jobbar för att bli en mer homogen kedja där alla Svenska Hem-butiker har liknande varumärken och sortiment tycker även leverantörerna är att gå i rätt riktning. Det gör att de också vill förknippas med oss, säger han och tillägger:
– Vi får inte glömma att en av Svenska Hems största styrka ligger i det lokala entreprenörskapet. Men som kund ska du känna igen dig i stora delar av sortimentet och i kvalitetsnivån oavsett vilken butik i kedjan du än går in i.

Dessutom ska också expertisen som Svenska Hems personal besitter vara utmärkande. 
– Vi har satsat mycket på kunskap. Man ska känna att man kommer till proffs i våra butiker. Vi kan mycket om möblerna, om dess historik, tillverkning och funktion. Vi vill inte bara vara ordermottagare.
– Vårt DNA bygger på orden hållbar kvalitet, utvalt, skandinaviskt, varumärken och kunskap. Genom dessa värdeord fokuserar Svenska Hem på att attrahera fler kunder, vilket man med en omsättning på runt 800 miljoner kronor har lyckats med. 

För att bli mer effektiva och komma närmare kunden jobbar Svenska Hem just nu med att lansera ett nytt IT-projekt.
– Det ska vara smidigt att vara kund hos oss, vare sig du handlar online eller i fysisk butik. Under år 2020 blir det en ny e-handel, nytt affärssystem och ny kundklubb.  Allt för att förstärka kundens köpupplevelse. 
– Vi på Svenska Hem ser fram emot ett spännande 2020 där vi fortsätter vår profilering och stärker vår position på den svenska möbelmarknaden, avslutar Markus Chaib.

Av Elin Liljero Eriksson

Branschorganisationen
Färg, Möbler och Interiör
Box 92107
120 07 Stockholm
Besöksadress: Arenavägen 61, 9 tr
Globen City Stockholm

Marie-Louise Sigemalm, vd
Direkttelefon: 08-640 66 38
E-post: marie-louise@fmibranschen.se