NYA REGLER FÖR MARKNADSFÖRING AV KONSUMENTKREDITER

Den 1 mars 2025 trädde nya regler i kraft som påverkar företag som marknadsför kreditavtal. Enligt den uppdaterade konsumentkreditlagen måste näringsidkare nu lämna en särskild upplysning vid all marknadsföring av krediter.

Vad innebär de nya reglerna?
Upplysningen ska tydligt informera om att krediter innebär kostnader, vilka risker skuldsättning kan medföra samt vart konsumenter kan vända sig för budget- och skuldrådgivning. För att säkerställa att informationen är lättillgänglig ska den:

•Presenteras i svart text på vit bakgrund.

•Inkludera en särskild röd symbol.

•Vara väl synlig och inte placeras på ett sätt som gör den mindre framträdande än övrig kreditinformation.

Vad händer om reglerna inte följs?
Konsumentverket har tillsynsansvar och kommer att granska att reglerna efterlevs. Om en näringsidkare inte lämnar upplysningen korrekt kan det leda till tillsynsåtgärder och i förlängningen rättsliga konsekvenser.

Dessa förändringar påverkar alla som marknadsför kreditavtal, med undantag för bostadskrediter och vissa räntefria korttidskrediter. Se därför över hur ni presenterar krediter i er marknadsföring för att säkerställa att ni uppfyller de nya kraven.

Här finner du Konsumentverkets föreskrifter om näringsidkares upplysningsskyldighet vid marknadsföring av konsumentkrediter. Texter, symbol och HTML-kod kan laddas ner från sidan för publikationer på Konsumentverkets webbplats

Call Now Button