I oktober 2023 inledde Konsumentverket en granskning av ett hundratal slumpvis utvalda företags marknadsföring av prissänkta varor på företagens webbplatser. Granskningen visade på betydande brister i strid mot både prisinformationslagen och marknadsföringslagen. Bristerna bestod i att företagen inte angett det tidigare lägsta priset som företaget tillämpat för varan under de senaste 30 dagarna före prissänkningen eller att företagen angett felaktigt tidigare lägsta pris. Andra vanligt förekommande brister var att prissänkningens storlek beräknats utifrån ett annat referenspris än det tidigare lägsta 30 dagarspriset eller att prismarknadsföringen varit vilseledande i form av långvariga kampanjerbjudanden. Efter avslutad granskning inledde Konsumentverket tillsyn mot 70 av de granskade företagen, vilka fick möjlighet att förklara och rätta till de brister som påtalats av Konsumentverket. En majoritet av företagen rättade till bristerna.
KO har utfärdat förbud
Konsumentverket har lämnat över 7 ärenden till Konsumentombudsmannen (KO), vilket lett till att KO förbjudit företagen att göra vissa påståenden i prismarknadsföringen. Förbuden är förenade med viten mellan 500 000 kr upp till 2 miljoner kronor. 4 av ärendena gäller möbelföretag (Jysk AB, Elgen AB, S & E Möbler AB, MIO AB).
Förbuden innebär följande för företagen:
- att påstå att försäljningspriset är nedsatt med ett visst antal kronor eller en viss procentsats i förhållande till ett överstruket pris utan att detta pris motsvarar det tidigare lägsta priset som företaget har sålt produkten för under de senaste 30 dagarna före prissänkningen, såvida priset under denna tid inte sänkts gradvis,
- att felaktigt påstå att en vara haft ett visst ordinarie pris som aldrig har tillämpats eller endast tillämpats under en begränsad period och inte heller överensstämmer med det tidigare lägsta 30-dagarspriset,
- förbud att använda sig av uttryck som REA, rabatt, kampanj eller annat uttryck med motsvarande innebörd om inte priserna är väsentligt lägre än företagets normala priser för motsvarande varor.
Fortsatt tillsyn?
Under hösten 2024 kommer Konsumentverket att utvärdera arbetet och därefter ta ställning till om det ska bli en ny tillsyn. FMI kommer att hålla alla medlemmar informerade i denna fråga.