Visselblåsarlagen innehåller bestämmelser om skydd för personer som i ett arbetsrelaterat sammanhang har fått del av eller inhämtat information om missförhållanden som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram och rapporterar om. Med rapportering avses muntligt eller skriftligt lämnande av information om missförhållanden genom intern rapportering, extern rapportering eller offentliggörande. Rapportering av information som någon fått del av utanför ett arbetsrelaterat sammanhang, exempelvis en kund, faller utanför lagens tillämpningsområde.
Krav på att missförhållande ska vara av allmänintresse
För att omfattas av lagens skydd så krävs det att de missförhållanden som rapporteringen gäller ska ha ett allmänintresse med vilket avses att missförhållandena ska angå allmänheten. Om missförhållanden enbart gäller den rapporterande personens egna arbets- och anställningsförhållanden faller detta i normala fall utanför lagens tillämpningsområde. Ytterligare krav för att omfattas av lagens skydd är att den rapporterande personen vid tidpunkten för rapporteringen hade skälig anledning att anta att informationen om missförhållandena var sann och att rapporteringen sker internt, externt eller genom offentliggörande.
Lagskydddet
Lagens skydd gäller för arbetstagare, arbetssökande, egenföretagare, volontärer, praktikanter, personer som ingår i ett företags förvaltnings- ledning- och tillsynsorgan, aktieägare som är verksamma i bolaget. Skyddet gäller vid rapportering av missförhållanden som har uppstått i den verksamhet som den rapporterade personen är, har varit eller kan komma att bli verksam i eller annan verksamhet som den rapporterande personen har varit i kontakt med genom sitt arbete.
Skyddet består i ansvarsfrihet vilket innebär att den rapporterande personen inte får göras ansvarig för att ha åsidosatt en tystnadsplikt. Detta gäller under förutsättning att personen hade skälig anledning att anta att rapporteringen av informationen var nödvändig för att avslöja det rapporterade missförhållandet. Utöver ansvarsfrihet består lagens skydd av förbud mot att hindra rapportering och att på grund av rapportering vidta repressalier samt rätt till skadestånd. Repressalieförbudet skyddar även personer som bistår den rapporterande personen vid rapporteringen såsom skyddsombud och förtroendevalda samt personer med koppling till den rapporterande personen såsom anhöriga och kollegor.
Skyldighet att ha interna rapporteringskanaler
Företag som vid ingången av kalenderåret hade 50 eller fler arbetstagare är skyldiga att ha interna rapporteringskanaler och rutiner för rapportering och uppföljning. Från och med den 17 december 2023 ska alla arbetsgivare med 50 till 249 medarbetare ha interna rapporteringskanaler på plats i verksamheten. I verksamheter med färre än 50 arbetstagare är det inte något lagkrav på att ha interna rapporteringskanaler men arbetstagare i sådana verksamheter ska ändå beredas möjlighet att larma internt och omfattas då av lagens skydd.
Visselblåsarlagen innehåller bestämmelser om krav på hur interna rapporteringskanaler och rutiner för rapportering av missförhållanden ska vara utformade samt krav på att företaget ska lämna tydlig och lättillgänglig information om hur rapportering ska göras via de interna rapporteringskanalerna. Visselblåsarlagen innehåller dock inte några bestämmelser om tekniska krav på de interna rapporteringskanalerna.
Skyldighet att utse behöriga personer eller enheter
Företag ska utse oberoende och självständiga personer eller enheter som ska vara behöriga att på företagets vägnar:
- Ta emot rapporter och ha kontakt med rapporterande personer,
- Följa upp det som rapporteras, och
- Lämna återkoppling om uppföljningen till rapporterande personer
De personer som utsetts ska ha mandat att agera utan företagets godkännande. Uppgifterna kan delas upp på olika personer eller enheter. De som utses kan antingen vara anställda hos företaget eller hos någon som anlitats för att hantera rapporteringskanalerna och förfaranden för företagets räkning. Exempel på sådana tredje parter kan vara sådana som tillhandhåller externa rapporteringsplattformar, externa rådgivare, revisorer, företrädare för fackföreningar eller arbetstagarrepresentanter.
Arbetsmiljöverket är tillsynsmyndighet
Arbetsmiljöverket är tillsynsmyndighet för Visselblåsarlagen. Arbetsmiljöverket ska kontrollera att företag följer lagens bestämmelser om interna rapporteringskanaler och förfaranden för rapportering och uppföljning. Arbetsmiljöverket har rätt att meddela föreläggande med eller utan vite.