Thommy Grape är nytillsatt kedjeledare för EM Home, men han har varit i möbelbranschen ända sedan i tonåren då han började arbeta på lagret i en EM-butik. Sedan dess har han gjort det mesta man kan göra i en möbelbutik och har sedan många år tillbaka varit djupt involverad i driften av möbelkedjan, bl.a. som styrelseordförande. Idag har Tommy dubbla roller, dels hos en av EM:s franchisetagare, operativt ansvarig för tre butiker i Uppsala, dels som kedjeledare. Vi har pratat med Thommy om hans nya roll och hur han ser på EM Home:s framtid.
Nu är det fullt fokus framåt med målet att nå vår fulla potential
2018 köptes EM Home upp av Electra Sweden (ett bolag som verkar främst inom hemelektronikbranschen) och vi börjar nu bli klara med onboardingprocessen, att jacka in EM Home:s verksamhet i Electra. Så nu är det fullt fokus framåt och jag ser fram emot att få jobba mer med de kommersiella aspekterna och få EM Home att nå sin fulla potential. Kedjan har lång erfarenhet, ett fint renommé och duktiga handlare så det handlar om att definiera det som är bra och göra det ännu bättre.
Ökat intresse för att ansluta sig till kedjan
Med Electra som ägare breddar vi våra kontaktytor och vi ser ett ökat intresse från entreprenörer runt om i landet att ansluta sig till oss. Alla våra butiker drivs av franchisetagare och initiativet kommer ofta från entreprenörerna själva. För att lyckas krävs en lokal drivkraft som har god kunskap om den lokala marknaden och tillgång till en bra lokal. Sedan hjälper vi till med profilering och inkorporering i kedjan. Alla butiker ska verka under samma varumärke och ha mer eller mindre samma sortiment. Som kund ska det framgå tydligt att det är en EM-butik man kliver in i.
Framtiden handlar mycket om att utveckla vårt kundfokus
Möbelbranschen står idag inför nya utmaningar, den är av tradition en konservativ bransch där man talar om fackhandel och specialisthandel. Vi måste putsa på den kommersiella paketeringen. Det handlar inte längre om att ställa upp möbler på ett golv utan om att sälja livsstil, livskvalitet och hemtrivsel. Vi måste bejaka och inspirera våra kunder. Hemmet har under pandemin blivit ännu viktigare än förut eftersom många tillbringar så mycket tid hemma. Bostaden ska fungera både som arbetsplats och hem.
E-handeln är ett komplement till att handla i butik
Utveckling av e-handeln är också en aktuell fråga. Vi gjorde ett plattformsbyte 2020 och har jobbat för att få allt på plats. Jag ser e-handeln som en möjlighet att erbjuda valfrihet för kunden, som ett komplement till att handla i butik. En del möbler köper man inte direkt på nätet, först vill man provsitta soffan, testa sängen och känna på materialet. Sen kanske själva köpet sker på nätet.
Vill stå för trovärdighet och relevans
Thommy säger att han har som mål att EM Home ska bli den mest trovärdiga och relevanta aktören i branschen. Trovärdig genom att vara seriösa vad gäller t.ex. prissättning, att inte ha fejkade kampanjer utan erbjuda attraktiva priser utan att lura kunden. Relevanta genom att möta och bejaka kunden i butiker och på nätet, erbjuda det kunden vill ha i en inspirerande miljö.
”Jag blandar själv gärna arvegods och nya möbler”
Avslutningsvis frågade vi Thommy om hur han själv möblerar hemma, efter så många år i möbelbranschen, och vad han gör när han inte jobbar.
Jag blandar gärna arvegods med nya möbler.
Med dubbla uppdrag har jag inte så mycket fritid, men jag ägnar en del tid åt att jobba ideellt i en förening som hjälper hemlösa och andra socialt utsatta i Uppsala. Det känns bra att ibland flytta fokus från det materiella, från Excel-blad och pengar till människovärden istället.
Fakta EM Home:
- Startade 1964 som Europamöbler
- 2003 blev det EM och 2015 EM home
- 31 butiker i Sverige och på Åland
- 2018 tog Electra Gruppen AB, börsnoterat på Nasdaq/small cap, över EM home
- Systerkedja med Elon Ljud & Bild
- Kedjeanslutna till FMI