Vi står inför nästa paradigmskifte. Det menar data- och analysföretaget Bisnode som presenterar AI-innovationer som sägs komma revolutionera näringslivet.
Genom Artificiell Intelligens, AI, kan robotar redan köra bilar, boka frisörtid och hämta information från Wikipedia åt oss. Men det är bara början. Nu presenterar Bisnode, ett av Europas ledande data- och analysföretag, en trendrapport med nio AI-trender. Trender som kommer skaka om morgondagens näringsliv, menar bland andra Danica Kragic, professor i robotik vid KTH, Max Tegmark, fysiker vid MIT – och Bill Gates. FMI har tagit del av rapporten och beskriver här sju av de trender som vi står inför.
1. Autonomous things – snart tar robotar över möbelsnickarnas jobb
Förarlösa bilar är bara en försmak på de autonoma saker som kommer att komma. Under den industriella revolutionen gick vi från att använda våra biologiska muskler, till att använda mekaniska sådana. Nu står vi på tröskeln till nästa paradigmskifte.
– Den stora skillnaden är att vi inte ersätter våra muskler – utan våra hjärnor, sa Fredrik Löfgren, robotutvecklare och AI-expert, under konferensen Bisnode Unleashed som hölls under hösten 2018.
De robotar Fredrik Löfgren själv utvecklar kan redan spela fotboll, dansa och laga mat, baserat på sina egna tankeprocesser och analyser. I robotarnas fotbolls-VM 1997 kröp de fram – i dag springer de upprätt. År 2050
kommer de kunna besegra de mänskliga VM-vinnarna, menar Fredrik Löfgren. Men inte bara det.
Enligt Stiftelsen för strategisk forskning är sannolikheten hög att robotar och datorer inom två decennier tar över jobb som lokförare, möbelsnickare, brevbärare, slaktare, restaurang-biträden – och fotomodeller.
2. Robotic process automation (RPA) kommer utföra mänskliga uppgifter bättre
Industrirobotar är inget nytt. Men enligt Danica Kragic, professor i robotik vid KTH, är vi redan mitt inne i en ny fas som går bortom att ta över manuellt arbete.
– Det som händer i dag är att väldigt mycket kognitivt arbete också automatiseras, säger Danica på Bisnode Unleashed.
Den mänskliga hjärnan frigörs för att fatta strategiska och kreativa beslut, medan monotona processer kan skötas av mjukvara.
– Det pratas inte längre om att hela jobb kommer att försvinna. Det handlar om skills – alltså delar av jobb som kommer automatiseras så småningom, de kommande 30 åren, menar Danica Kragic.
AI kommer alltså ta över mänskliga arbetsuppgifter allt mer och utföra dem mycket bättre, hävdar Bisnode i sin trendrapport.
3. Prediktiv analys – en förutsättning för att konkurera
Att förutspå framtiden genom att titta tillbaka på historiska data är ingen nytt. Men AI gör oss bättre än någonsin på att göra det: blicka framåt – genom att först blicka bakåt. Den här modellen innebär mer än bara en fördel – den är en förutsättning för att kunna konkurrera i dagens dynamiska näringsliv, menar Rikard Candell.
– Våra tidigare sätt att jobba funkar inte längre. Datadrivet arbetssätt, analys, prediktiv analys – det är sånt som kan driva innovation, tillväxt och lönsamhet i bolagen, sa Bisnodes analyschef Rikard Candell på Bisnode Unleashed.
4. AI-assistenter – avgörande avlastare för marknadschefer
Google Home har blivit en omtyckt inredningsdetalj som underlättar i våra hem. Men den är bara början. Utvecklingen inom natural processing (NLP) går nämligen framåt med stormsteg, menar Bisnode: Googles Duplex kan i dag ringa en frisörsalong och boka en tid, utan att motparten anar att det är en robot den pratar med. Dessa nya utvecklingar kommer både riktas utåt – i form av smartare gränssnitt som underlättar köpprocessen för konsumenter – men också inåt, i form av virtuella assistenter som hjälper marknadschefer och andra att snabbt få koll på sina KPI:er och automatisera arbetsflöden. Dessa assistenter kommer exempelvis kunna hojta till – bokstavligt talat – om något nyckeltal förändras, istället för att du manuellt behöver gå in på en dashboard och leta upp rätt siffra. På så vis blir dataanalys snabbare och mer intuitiv, med omedelbar tillgång till statistik om exempelvis försäljning och churn, skriver Bisnode i sin rapport.
5. Augmented reality (AR) ska ge tydligare bilder än 3D
Facebook, Apple och Google investerar mycket i AR, som vissa tror kommer att ersätta alla skärmar omkring oss (inklusive våra mobiltelefoner). Exempel på AR är Pokémon Go och Ikeas futuristiska app Place. Med appen kan användaren med sin Iphone eller Ipad bläddra bland Ikea-produkter och placera dem i sitt hem virtuellt. Allt sker skalenligt; såsom möbeln ser ut i appen motsvarar hur den kommer se ut i verkligheten i hemmet. Denna funktion sägs göra Place till den kanske mest verklighetstrogna virtuella möbelkatalogen hittills. Appen visar även hur ljus och skuggor faller över möblerna.
Bisnode skriver att forskare och arkitekter använder AR redan för att granska perspektiv från olika projekt. Omslutande skärmar som AR och VR ger en tydligare bild än 3D-data, visar studier. Det finns enormt många möjligheter såväl inom medicin som marknadsföring.
6. Blockchain kan revolutionera i marknadsföring
Blockchain är tekniken som kretsar kring en datastruktur där information, exempelvis om en transaktion, färdas via en kedja av krypterade ”block”. Dessa block kan liknas vid digitala brödsmulor, som bevisar att en överföring gått till på rätt sätt. Tack vare krypteringen, och att plattformen är open source, gör detta att trygga överföringar kan ske utan mellanhänder (exempelvis banker).
Blockchain kan förändra varje del i vårt samhälle, menar Arash Gilan, vd för den digitala byrån Viva Media, i en artikel på sin hemsida. Utöver valuta tar han upp elektronisk identifikation och medicinsk dokumentation som exempel. Tekniken gör det också möjligt att säkerställa att digital annonsering faktiskt exponeras för mänskliga ögon, skriver Bisnode.
”Blockchain har kapaciteten att revolutionera digital marknadsföring – en marknad som i dag är värd över 175 miljarder dollar. Men frågan är var pengarna går? Där det i dag är omöjligt att veta antalet faktiska visningar, vem som sett vad och vem som konverterat, kan blockchain- teknologin erbjuda full transparens. Genom initiativet adChain kan detta redan nu möjliggöras och troligen är detta vägen framåt för en autentisk och pricksäker marknadsföring”, skriver Arash Gilan.
7. Augmented analytics ska lösa dyra dataanalyser
För många företag är dataanalyser nödvändigt, men också kostsamt och tidskrävande. Istället kan man låta AI granska datan. Fördelen är förstås att en AI aldrig blir trött eller distraherad – och inte behöver någon lön.
– Augmented analytics har utformats för att utföra analyser och automatiskt generera affärsinsikter. Det kan användas utan mellan-händer av marknadsförare eller företagsägare, utan att affärsanalytiker eller dataforskare behöver hjälpa till, menar Bill Su, dataforskare och VD för Humanlytics.
På så vis förvandlas dataanalys från en lyxvara i något som även mindre företag kan dra nytta av, konstaterar Bisnode. Dessutom elimineras potentiella felande länkar i kedjan från analys till beslut.