Som möbeltillverkare räcker det inte med att ha en bra produkt idag. Du måste kunna nå ut med den digitalt, förse återförsäljaren med bra hemsida med bilder och information. Det var något delägaren Fredrik Petersson på Above Möbel blev varse om.
När FMI tar kontakt med möbeltillverkaren Above Möbel en tidig höstförmiddag har de fullt upp.
– Det känns bra, hösten ska ju vara en bra säsong när det gäller möbelförsäljning, så det är som det ska vara, säger Fredrik Petersson, delägare på Above Möbel.
Britta och Ove Petersson startade Above Möbel 1995. Ove hade då arbetat med möbler under hela sitt yrkesverksamma liv, och när han tog klivet att driva eget aktiebolag var namnet givet: AB Ove skulle bli Above Möbel.
– Pappa som nu är pensionär är med som ”konsult” ibland och inte bara med sitt namn, konstaterar Fredrik Petersson.
Med bas i Tyringe designar Above Möbel soffor och fåtöljer i läder, tyg och fårskinn, vilka sedan produceras i egen fabrik i Polen.
– Vår strävan är att göra prisvärda möbler i relation till kvaliteten. Kunden ska känna att de får mycket möbel för sina pengar och vi vet att de uppskattar den flexibiliteten vi kan ge, såsom att kunna välja bland många tyger och färger. Samtliga våra modeller tillverkas både i tyg och läder, vilket jag tror är ganska unikt, ett sätt för oss att vara konkurrenskraftiga.
Hur ser ni på relationen till de återförsäljare ni samarbetar med?
– Den är jätteviktig. Vi behöver butikerna och butikerna behöver oss, det får inte vara vi mot dem, vilket är ganska vanligt bland vissa leverantörer har jag förstått. Handlare och tillverkare måste jobba tillsammans och jobba för det gemensamma målet: att sälja möbler. Relationen med återförsäljarna ska vara som i alla typer relationer, gärna långvarig och med en ömsesidig respekt.
Hur har ni som tillverkare hanterat de senaste decenniernas digitalisering?
– Vi har upptäckt att digitaliseringen påverkar oss mer än vad vi trodde. Jag tyckte tidigare att det inte var så viktigt för oss som tillverkare att ha en hemsida, exempelvis. Jag skötte den lite med vänsterhanden och tänkte nog att det inte var så noga. Tyckte snarare att det var butikerna som jobbar direkt mot konsument som har ansvaret att finnas tillgängliga på nätet, men inget kunde vara mer fel. Vi har därför gjort bot och bättring, vi har bland annat uppdaterat hemsidan rejält och har fler idéer på gång. Hemsidan ska vara och bli en hjälp till återförsäljaren, vilket vi strävar efter att bli bättre på.
Ställer återförsäljarna krav på er ur detta avseende?
– Ja. En bra hemsida ger ett slags äkthetsbevis till produkten. Jag tror tyvärr att vi har tappat affärer på grund av att jag inte förstått detta tidigare. Kan du inte hitta information och bilder på den möbel du är intresserad av, blir du som konsument osäker. Det är alltså en trovärdighetsfråga för oss som tillverkare. Vi måste backa upp en produkt med bilder och information på den egna hemsidan, därefter kan handlaren krydda det med priser, kampanjer och så vidare. Som tillverkare kan vi däremot inte vara aggressiva och ha försäljning på vår hemsida, men vi ska vara informativa.
Vad har den nya hemsidan gett för reaktioner och resultat?
– Jag har märkt att både konsumenter och återförsäljare inleder nu sitt intresse för våra produkter genom titta på dem på vår hemsida först. Jag har också noterat att sedan vi förnyade hemsidan så har våra produkter ökat i försäljning. Så även om produkten är bra räcker inte det idag, du måste ladda med bilder och information på hemsidan och i sociala medier. Det behövde man inte tidigare. Jag har dock konkurrenter som haft fina trycksaker och hemsidor, men produkter som inte hållit. Då blir man en stjärna som faller snabbt. Produkten är den bas som bär verksamheten, men man bör krydda med en bra hemsida.
Hur ser du på återförsäljarnas ansvar att ha e-handel?
– Jag tror inte att man som möbelhandlare enbart kan ha e-handel. Man behöver kombinera den med en fysisk butik. Även det är en trovärdighetsfråga. Som konsument måste man kunna känna på och provsitta produkterna. Om kunden sedan beställer hemma genom en bra e-handelssida som butiken har, är det en perfekt kombination. Därför kommer den fysiska butiken att leva kvar, men i kombination med en e-handelssida. Det tror och hoppas jag på.
Vad är utmaningen när allt fler möbelbutiker har onlineförsäljning?
– Jag tror att lagstiftningen måste ändras och anpassas så att det läggs ett större ansvar hos konsumenten när man lägger en order på nätet. Butikerna går på knäna redan som det är. Det är inte mitt problem nu, men deras problem blir mina på sikt. Även när man beställer på nätet är det ju många gånger en skräddarsydd produkt till konsumenten när det gäller valet av färg och tyg. Dessutom är möbler betydligt mer skrymmande än många andra produkter. Därför ska man inte bara kunna få hem möbeln och sedan ångra sig om den inte passar i exempelvis färgvalet. Där tror jag att man bör se över lagstiftningen.
Hur kan ni som tillverkare anpassa er till den ökande onlineförsäljningen?
– Det finns flera saker man kan göra. Våra planer är exempelvis att ta fram produkter som är anpassade till att säljas via e-handel. Vissa av våra gamla modeller är beroende av att möbelbutikens personal monterar och sedan kör ut möbeln till konsument. En e-handelsanpassad modell innebär att vi gör den så att vi kan lämna monteringsansvaret till konsumenten. En annan sak är att ha dessa modeller på lager för snabb leverans, något som konsumenten som beställer över nätet uppskattar.
Vad händer för er framöver?
– Miljö, digitalisering och e-handel är viktiga faktorer som vi har med oss i kommande projekt och nya modeller. Vi ska fortsätta att tillverka möbler som ska hålla länge.
– Det är positivt att vi alla fokuserar på och diskuterar miljöfrågor och där är hållbarheten en viktig faktor.
Av Elin Liljero Eriksson