Vill du besöka en mässa?
Här ger vi dig aktuell information om kommande 
mässor och reportage från olika mässor.

Mässor 2020

Domotex

Januari 10-13, 2020
The World of Flooring. Hannover, Germany. 

I början av januari är det återigen dags för Domotex, världens ledande mässa för mattor och golv. Inköpare från branschen välkomnas till Hannover den 10-13 januari för att ta del av de senaste trenderna och nyheterna vad gäller golvinredning och interiör.

Domotex har sedan starten 1989 varit den internationella golvbranschens ledande mässa och 2020 års upplaga beräknas som tidigare täcka cirka 100 000 kvadratmeter utställningsyta fördelat på elva mässhallar. Antalet utställare uppgår normalt till cirka 1 500 och mässan gästas årligen av cirka 45 000 internationella besökare. Merparten av utställarna är internationella och den svenska närvaron på mässan är stabil med cirka 10-12 utställande företag årligen. Sedan ett par år pågår Domotex från fredag till måndag, detta efter önskemål från både utställare och besökare.   

Domotex omstrukturerades 2018 och man tog då fram ett nytt koncept: Framings Trends – en specialutställning i hall 8 där utställare bygger upp egna kreativa miljöer utifrån årets tema.

2020 års tema är Atmysphere som har sitt ursprung i megatrenden hälsa. Ordet hälsa blir här synonymt med hög livskvalitet. Parallellt med detta vävs hållbarhet och återvinning in, där naturliga material fortsätter att spela en viktig roll i vårt samhälle och i våra inredningar. Med rätt material och design, blir mattor och golvinredningar viktiga faktorer för det personliga välbefinnandet. Golvet utgör trots allt basen i alla rum och golvinredningen blir en allt viktigare del i hela inredningskonceptet.

– Vi vill visa det bidrag ett golvs utseende ger till den totala inredningen, hur dess struktur dämpar buller och hur miljövänliga produktionstekniker bidrar till ett mer hälsosamt inomhusklimat, menar Sonia Wedell-Castellano, globalt ansvarig för Domotex. 

Besökare från detaljhandel, finsnickare och arkitekter är bland de viktigaste målgrupperna för Domotex. Alla dessa grupper har olika behov och intressen och det kommer att finnas något för alla på mässan. För inköpare från detaljhandeln erbjuder vi ett speciellt servicepaket som kommer att göra besöket på Domotex mycket uppskattat.

FMI har fått en unik möjlighet att erbjuda medlemmar kostnadsfri entré till Domotex. Mejla till biljetter@tradefairagency.se för att ta del av erbjudandet. Ange att du fått inbjudan via FMI. 

 

Formex
Januari 14-17, 2020

Den största mötesplatsen för nordisk inredningsdesign. Bransch- och inköpsmässa för nordisk inredningsdesign, presentartiklar, delikatesser, konsthantverk, textil, mode, smycken, papper, leksaker och designade produkter för barn.

Ända sedan 1960 har Formex, största mötesplatsen för nordisk design, arrangerats. Mässan anordnas, som bekant, två gånger per år och först ut är nu den 14-17 januari 2020. Under fyra intensiva dagar på Stockholmsmässan i Älvsjö kommer tyngdpunkten i år att ligga på det personliga mötet, de senaste trenderna och morgondagens handel. Men kanske allra mest: den första kärleken.

– Vi vill återväcka den förälskelse som kan uppstå när du ser det vackra i objekt, berättar Kajsa Falck-Torlegård, projektledare för Formex. 

När franska trendbyrån Carlin kurerar utställningen på Formex entrétorg blickar de mot framtidens handel och interagerar affärer och upplevelser. Tanken är att området ska fungera som en ”retail hub” där objekt,
personer, koncept och idéer möts. Med sin utställning vill Carlin förmedla budskapet att handel och butiksmiljön ska vara en njutningsfull upplevelse.

Signifikant för Formex fyra temadagar är fokus på de branschaktuella frågorna. På tisdagen arrangeras fyra föredrag om handel där den röda tråden är maxade kundmöten i den nya retailvärlden. Dagen därpå skiftas fokus till den brännande heta klimatfrågan och vikten av hållbarhet. På torsdagen, den populära trenddagen, visas de senaste trenderna och färgerna och på den avslutande fredagen avhandlas företagande som fråga.

Demo-området Kitchen Lab och Wellbeing Lounge gör comeback på Formex Utöver de flera hundra utställare och tusentals objekt kommer det att finnas en pop up-shop där utvalda oblekt från mässan går att köpa. 

Runt 20 000 besökare väntas
Cirka 800 utställare med produkter inom inredning, design, presenter, delikatesser, barnprodukter, mode och accessoarer tar plats på Formex. Under de fyra dagarna samlas nationella och internationella inköpare, agenter, grossister, importörer, formgivare, producenter och media från hela inrednings- och presentbranschen. Till Formex kommer runt 20 000 besökare och 500 medierepresentanter och förutom möjligheten att göra affärer, mötas och se nyheter, bjuder mässan på trender, inspiration och kunskap i form av utställningar och föredrag.

Fackmässa. Arrangör: Stockholmsmässan 

Stockholm Furniture & Light Fair

Februari 4-8 2020

En mässa om samtida skandinavisk design i ett internationellt sammanhang. En internationell arena med 100 besökarländer varje år. 30% av besökarna kommer från andra länder än Sverige.

Hållbarhetsfokus, gränsöverskridande design och ny mässlayout är några saker som väntar när 70:e upplagan Stockholm Furniture & Light Fair arrangeras.

Att 16-åriga klimataktivisten Greta Thunberg kommer från Sverige är inte så förvånande; som ett av Europas sist urbaniserade länder har miljömedvetandet alltid varit viktigt bland svenskarna. Men det är först på senare år som begrepp som ”cirkulär ekonomi” och ”koldioxid- avtryck” har börjat förekomma i företagens årsredovisningar. 

Möbelvärlden vill nu städa upp efter sig. Nordiska företag har kommit längre än de flesta i sitt miljö- och klimatfokus och på Stockholm Furniture & Light Fair 2020 samlas flera av de mest målmedvetna aktörerna, såsom Baux, Bolon, Gemla, Green Furniture Concept, Kvadrat, Källemo, Lammhults, Nola, Offecct, Swedese, Vestre och Zero – alla exempel på varumärken har med sin tydliga ekologiska profil som drivkraft i sin formgivning nått internationell uppmärksamhet. 

Detta koncentrat av miljömedvetna designföretag gör Stockholm Furniture & Light Fair till en unik mötesplats, menar mässans projektchef Cecilia Nyberg.

– Tillsammans utgör de här utställarna en enorm kunskapsplattform. Deras kollektioner är som en provkarta över de senaste årens hållbarhetsinnovationer. Att se hur de sporrar varandra, hur de driver miljötänket längre och längre för varje år, det är fantastiskt upplyftande.

Mässans miljöfokus märks också i årets gästlista, där flera av de inbjudna föreläsarna kommer att lyfta klimat- och hållbarhetsfrågan. Bland annat kommer formgivaren Emma Olbers att samtala med Gregg Buchbinder, vd för amerikanska Emeco, vars Navy Chair i återvunnen aluminium påstås vara ”oförstörbar”.

– Miljöfrågan är omöjlig att kringgå, säger Ulrika Kjellström-Attar, programansvarig för Stockholm Design & Architecture Talks. Dels på grund av den oroväckande världssituationen förstås, men också för att möbelindustrin är en verklig föregångsbransch. Det de här formgivarna gör efterapas av andra.

Designbar signerad Fredrik Paulsen 
I Victoriahallen, intill entrétorget på Stockholmsmässan, skapas en designutställning och restaurang med scenen för Stockholm Design & Architecture Talks. En korsbefruktning som i år får en tivoliinspirerad inredning av den gränsöverskridande Fredrik Paulsen.

– Stockholm i februari kan vara kärvt. Därför vill jag ge besökarna en chans att drömma sig bort. Jag har tittat på strandpromenader vid Rivieran, barer i den baleariska övärlden,
casinon i Las Vegas och nöjesparker som
Coney Island. Min förhoppning är att rita en mötesplats där folk känner sig välkomna och inspirerade.

I sin ateljé i Örnsberg strax söder om Stockholm arbetar Paulsen experimentellt och tvärvetenskapligt. Han skapar färgsprakande objekt i enstaka exemplar, lyfter billiga material genom hantverksmässig omsorg.

– Fredrik Paulsens design tacklar samtidens utmaningar, konstaterar Cecilia Nyberg, projektchef för Stockholm Furniture & Light Fair. Vi uppskattar hans ifrågasättande förhållningssätt till konsumtion och hans förmåga att navigera spänningsfältet mellan design och konst.

Likt tidigare år fortsätter Designbaren att utforska samtidens estetiska och kulinariska uttryck. I år har menyn satts av kockduon Marion Ringborg och Linn Söderström från pop up-restaurangen Garba som är en experimentell krog utan fast adress, som dyker upp där plats ges, i utrymda butikslokaler, renoveringsobjekt eller konstgallerier.

– Fredrik hade besökt någon av våra pop up-restauranger och gillade den anarkistiska blandningen av rätter från olika kulturer. Plus allt det gröna förstås, vi använder oss av grönsaker så ofta vi kan. Det ger en visuell prakt som jag tror han tycker rimmar med hans färgstarka uttryck, säger Marion Ringborg.

– Sedan delar vi ambitionen att skapa rumsliga sammanhang, fortsätter Linn Söderström och berättar:

– Vi försöker uppmuntra till umgänge genom att servera maten vid långbord, där man tar från samma tallrik, häller upp från samma karaff. Det är så vi själva älskar att äta. Det får gärna vara lite stökigt.

Londonbaserad designduo – årets  hedersgäster
Som FMI tidigare skrivit är årets Guest of Honour den Londonbaserade designstudion Doshi Levien, vilket innebär att duon fått uppdraget att göra en installation. Studion drivs av Nipa Doshi och Jonathan Levien och är internationellt erkänd för sin blandning av kultur, industridesign, teknik och fina hantverk. 

– Att få 200 kvadratmeter utställningsyta till sitt förfogande med ”carte blanche” är sannerligen ett sällsynt och prestigefullt tillfälle. Det här är en möjlighet för oss att bjuda in andra människor till vår värld, och dela med oss av vår kärlek till material, rumslighet, former och färger, säger Nipa Doshi och Jonathan Levien. 

Digitalt möter traditionellt i Greenhouse
Den internationella plattformen för oetablerade designer, Greenhouse, fortsätter att växa. Satsningen, som initierades 2003 och som alstrat namn som Front, GamFratesi och Form Us With Love, fylls i år av 37 fristående formgivare och 30 designskolor, valda av Greenhousejuryn. I år får Greenhouse dessutom en specialdesignad inramning skapad av Köpenhamnsbaserade Wang & Söderström. Den hyllade design- och konstnärsduon har bland annat samarbetat med Nike, Malmö Stadsteater, Röhsska museet och Iittala.

– Vi är lite svåra att ringa in, säger Anny Wang. Vi är utbildade arkitekter, men jobbar lika mycket i den digitala världen. Traditionellt har ju dessa setts som varandras motsatser, den ena verklig, den andra på låtsas. Men vi är ointresserade av den indelningen. Vi förhåller oss lika pragmatiskt till båda. 

På mässan kommer denna korsbefruktning till uttryck i en 120 meter lång och 3,5 meter hög inhägnad, en kombination av digitala skärmar och storformatsbilder. 

– Vi kommer att lägga vantarna på varenda storformatsskärm vi kan hitta på mässan, säger Tim Söderström. ”Idén är att projicera digitala renderingar av naturliga element, rörliga sekvenser som understryker det vilda och växande. Det ska kännas overkligt, men ändå på riktigt. Lite odefinierat. Precis som designerna som ställer ut i Greenhouse.

 Håll koll på nya mässlayouten
I syfte att möta de förändringar man ser i branschen etableras nu en ny layout för mässan. Allt för att kunna ge plats åt ännu fler företag med det bästa inom skandinavisk möbel- och belysningsdesign. 

Antalet företag som vill visa möbler inom offentlig miljö med fokus på design ökar, vilket gör att man flyttar området Design & Offentlig Miljö som tidigare låg i hall B till nya hall C. Flytten möjliggör mer yta och plats för fler företag som tillsammans med alla befintliga utställare bidrar till att stärka Stockholm Furniture & Light Fairs position som världens ledande mötesplats för skandinavisk design, skriver man i ett pressmeddelande.

Med tre jämnstarka hallar vill man stärka attraktionskraften ytterligare för den stora mängd designintresserade och verksamma inom branschen som besöker mässan. Med det hoppas man göra det så enkelt som möjligt för besökare att navigera bland utställarna, nätverka och hitta inspiration.

Konferens ska knäcka frågan om digitaliseringen
Hur påverkar digitaliseringen morgondagens arbetsplats och hur kan företag och organisationer tillfredsställa de anställdas växande krav? I tvådagarskonferensen WorkSpace Sweden, som arrangeras parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair, är detta något som ska diskuteras.

– Att vårt event arrangeras i samband med Stockholm Furniture & Light Fair är passande, konstaterar Tommie Cau, programansvarig och moderator på WorkSpace Sweden. 

Nya beteendemönster kräver nya kompetenser. Medan företagen jagar innovativ arbetskraft världen över ökar de anställdas krav på arbetsplatsens utvecklingsmöjligheter och miljöer. 

– Företag och organisationer står på tre ben, brukar vi säga: People, Solution and Space. People syftar på medarbetarna, ledarskapet och kulturen, Solutions på hur ny teknik appliceras, och Space på arbetsplatsens fysiska lokaler, på utformningen av rummen, på möblerna och belysningen. Så våra världar tangerar varandra.

Framförallt är det den digitala revolutionen som utmanar arbetsplatsen, menar Tommie Cau. 

– Aldrig förr har ett nytt årtionde utmanat arbetsplatsen så mycket som 2020-talet gör. För att hänga med i konkurrensen behöver företagen bli mindre byråkratiska, ha större mångfald och, inte minst, skapa en atmosfär som främjar samarbete och kreativitet. Hur gör man det? Hur ser sådana arbetsplatser ut? Hur kan den nya tekniken hjälpa? Det är sådana frågor WorkSpace vill lyfta.”

Cecilia Nyberg, projektchef för Stockholm Furniture & Light Fair och WorkSpace Sweden, betraktar WorkSpace Sweden som ett självklart komplement till den växande möbel- och belysningsmässan. 

– Då eventen kompletterar varandra innehållsmässigt ger de ett stort mervärde för både utställare och besökare. Vi har flera gemensamma målgrupper, bland andra arkitekter och inköpare för offentlig miljö. WorkSpace Swedens matiga konferensprogram, där beslutsfattare, HR-chefer och branschexperter ger handgripliga tips på hur en arbetsplats kan bli mer attraktiv, är ytterst relevant för flera målgrupper.

De talare som kommer till WorkSpace Sweden är bland andra, Ishtar Touailat, vd på Futuristas, utnämnd till Årets IT-kvinna, Årets innovationsängel och rankad som nummer fem på Veckans affärers lista över Sveriges supertalanger.  Maria Bidegård, projektansvarig för Ica:s omställning till aktivitetsbaserade kontor. Heléne Lidström, förändringsexpert och strategisk rådgivare, grundare av konsultfirman Healthy Business. Och Niklas Delmar, engagemangsexpert och medgrundare av Hej Engagemang.

Mycket som väntar årets mässa, med andra ord!

Fack- och publikmassa. Arrangör: Stockholmsmässan

VILL DU FÅ VÅRT NYHETSBREV? ANMÄL DIG HÄR.

Lämna följande fält tomt

Branschorganisationen
Färg, Möbler och Interiör
Box 92107
120 07 Stockholm
Besöksadress: Arenavägen 61, 9 tr
Globen City Stockholm

Marie-Louise Sigemalm, vd
Direkttelefon: 08-640 66 38
E-post: marie-louise@fmibranschen.se