A K T U E L L T    Vad händer i branschen?  

FMI utser: Årets Pristagare 2019

Under Stockholm Furniture & Light Fair utsåg FMI traditionsenligt Årets möbelhandlare, Årets färgfackhandlare och Årets möbelleverantör. Vi träffade vinnarna.

”Årets Möbelhandlare står för nytänkande inom möbelbranschen. Företaget erbjuder varor av hög kvalité och ger god kundservice. Företaget verkar även för goda och långsiktiga affärsrelationer.”

Hej Michael Persson,
butikschef på Nilssons Möbler i Svedala

Vad är det bästa och unika med Nilssons Möbler i Svedala?
– Vi arbetar med ledorden ”bättre service” och ”bättre priser”. För oss är det otroligt viktigt att kombinera närvaro, lyhördhet och ärlighet med en bred kompetens. Hos oss kan man gå runt så länge man vill, man kan provsitta, inspireras, klämma och känna. Säljarna är experterna och finns tillhands när kunden så önskar. Våra medarbetare har varit här länge, trivs bra med service och att ta eget ansvar för olika uppgifter. För kunden betyder det att de kan ta del av kunskap, synpunkter och kloka idéer som utvecklats under lång tid, baserat på lång erfarenhet. Ofta finns vi i närheten av kunden och vill hjälpa till – något vi enkelt kallar för ”Nilssons-andan” och består av den servicevilja man gärna vill möta. Vår tradition som traditionell möbelhandlare med förmåga att hänga med i utvecklingen och sätt att välkomna kunden och få dem att känna sig önskade har också varit viktigt. 

 Vad har varit avgörande för att komma dit ni är idag? 
– Vi har målmedvetet jobbat på en linje vi tror på, ett sortiment som passar vår kundbas. Vi är idag ett fristående företag där vi fritt kan välja vårt sortiment med möjlighet att köpa in utan fördyrande mellanhänder. Vi var med och startade upp Möbelgruppen och åtnjuter ett fantastiskt kamratskap där vi hjälper varandra till positiv utveckling. Vi använder oss av traditionell media för marknadsföring, visserligen med en allt större del av digital reklam. Vid ett flertal tillfällen har vi varit med i tv-program där vi känner att vi lyckats med bedriften att synas tillräckligt för att våra kunder ska kommentera det. Vi är snabba att ställa om delar av sortimentet när trender och köpbeteende förändras. Vår försäljning av trädgårdsmöbler har blivit en stabil bas. För några år sedan gjorde vi en rejäl satsning på madrasser vilket blev en succé. Det nära samarbetet med våra leverantörer underlättar när vi gör dessa förändringar.

 Vilka typer utmaningar har ni varit med om på vägen? 
– Självklart drabbas vi av lågkonjunkturer som alla andra men det finns också utmaningar med att större aktörer startar upp i vårt område.

Vad är nyckeln till att stå stark som möbelhandlare idag, tror du?
– Man måste våga tro på sig själv och inte stirra på vad alla andra gör. Vi tycker att vi har hittat vår nisch och kommer att jobba långsiktigt med den. Personalen är nyckeln till framgång så det gäller att värna om den. Kombinationen av att ha e-handeln som ett extra skyltfönster blir allt viktigare och där har vi lagt lite extra resurser för att klara av att synas i allt mediebrus.

Vad har ni för framtidsplaner för Nilssons Möbler i Svedala?
– Fortsätta i samma anda som vi gör nu med fokus på kundnöjdhet och lönsamhet. E-handeln blir viktigare och det är extra kul att den i mycket styrs av en tredje generation Nilsson.

”Årets Färgfackhandlare ger kunden ett personligt och professionellt bemötande. Personalen inspirerar kunder till att hitta nya lösningar i både färg och materialval. Företaget erbjuder varor av hög kvalité och verkar för goda och långsiktiga affärsrelationer.”

Hej Annika Otter och Martin Borgede,
butikschef respektive inredningsexpert på Colorama Älvängen

 

Vad är det bästa och unika med Colorama Älvängen?
– Vi är genuint intresserade av att uppfylla kundens behov oavsett privatkund eller företagskund. Personalen är ett helt team som strävar åt samma håll och har roligt samtidigt.

Vad har varit avgörande för att komma dit ni är idag? 
– Vår tillhörighet till Colorama är en del av vår framgång. Det är lättare att vara färgfackhandlare med Colorama i ryggen med ett färdigt koncept innehållande kvalitetsprodukter, kunskap och service. 

– Vi ger alltid arbetssråd, information och vid behov extra tips till kunderna om de köpta produkterna. Vi satsar också på lokal annonsering som följer Coloramas centrala marknadsplan. Utöver detta är vi dessutom aktiva både på Instagram och Facebook.

Vilka typer utmaningar har ni varit med om på vägen? 
– Att hänga med i förändringen från att vara en traditionell färg- och kemikalieaffär till en inspirationsbutik med komplett sortiment. Att möta den nya generationens kunder som redan innan de kommer till oss har sökt information och inspiration på nätet. Att våga avbryta samarbete med proffskunder som inte håller vår ambitionsnivå.

 – En annan stor utmaning var vår tidigare lokal som var liten och svårarbetad. När kommunen valde att bygga om hela vägen i centrum drabbades vi hårt då varken kunder eller leveranser kunde komma fram ordentligt. 

– Efter många års planerande och förseningar skedde flytten till den nya butiken under påsken 2018. Eftersom flytten även innebär större kostnader är lönsamheten ännu inte till full belåtenhet, men det kommer. Allt fler nya kunder hittar hit, märker vi, och förra sommarens försäljning var rekord för oss. Vi beräknar inte öka men behålla förra årets siffror då vi är mycket beroende av rätt målarväder.

Vad är nyckeln till att stå stark som färgfackhandlare idag, tror ni?
– Nyckeln är att kunna ge kunder den personliga service de inte får i de andra kanalerna där färg, tapeter och golv säljs. Att vi idag har inredningsexperter och fasadexperter som gör hem-besök med behovsanalyser och lösningen på kundens problem.

Vad har ni för framtidsplaner för Colorama Älvängen?
– Vi ska stå längst fram i tåget mot nya lösningar för hemmet. Vi planerar exempelvis att ha ett showroom i butiken för digital visualisering för kunden. Vi ska bli det självklara valet när både företagare och privatkunder behöver renovera eller bygga nytt.

”Årets Möbelleverantör har utmärkt sig för nytänkande inom produktutveckling och design. Företaget har också utmärkt sig genom att verka för goda och långsiktiga affärsrelationer samt att erbjuda varor av god kvalité.”

Hej Dan Buhrén,
leverantör och ägare av Buhréns möbler

Vad är det bästa och unika med Buhréns?
– Kvalitén och komforten. Det är våra första och viktigaste kärnvärden. Sedan är vi väldigt lyhörda för våra kunders önskemål, har korta ledtider och brett utbud, både vad det gäller modeller, tyg och läder. Vi tummar aldrig på kvaliteten, men försöker hålla priset så lågt som möjligt. Alla ska ha råd med möbler från Burhéns.

Vad har varit avgörande för att komma dit ni är idag? 
– Flera olika saker. När det gäller arbetssättet har vi inte förändrat så mycket, vi har investerat i diverse maskiner för underlätta i produktionen. För sju år sedan gjorde vi däremot ett strategiskt val och började förflytta vår position på marknaden från lågpris till mellanprisklassen. Tillsammans med våra kollegor i företaget, våra kunder och designers har vi breddat vårt sortiment från att inte enbart tillverka klassiska möbler utan också mer moderna och till och med lite trendiga.

 – För drygt fyra år sedan gjorde vi en omprofilering av varumärket och den kommunikativa plattformen för bolaget, bland annat genom att ta fram en ny logo, lanserade en hemsida med en mer skandinavisk look och införde ett helt nytt tänk och utseende runt våra mässor. Nu jobbar vi mer med helheten.

– Det är viktigt för oss att förmedla en aha-upplevelse, vare sig det handlar om att kunden får mycket för pengarna, känner av vår flexibilitet eller valfrihet. 

– Vi jobbar med en kontinuerlig produkt-utveckling och har ett tätt samarbete med våra kunder och kedjor, vilket vi känner är väldigt viktigt. Våra kunder finns med i ett tidigt skede i modellutvecklingen. Det händer ofta att våra kunder kommer med idéer på modeller som de efterfrågar, vilka vi brukar vara snabba på att ta fram. Vi erbjuder även våra kunder möjligheten att måttbeställa sin soffa, något vi tror att vi är ganska unika med.

– Vidare är vi ute och inspireras av trender från olika delar av världen. Vi arbetar med ledande noga utvalda tyg och läderleverantörer, har ett brett utbud av modeller, tyger och läder samt designar moderna och kommersiella stoppmöbler.

Vilka typer utmaningar har ni varit med om på vägen? 
– En stor utmaning var att bli accepterad som mellanklassleverantör, vilket resulterade i att vi minskade både vår volym, omsättning och fick dra ner vår organisation.

 Vad är nyckeln till att stå stark som möbelleverantör idag och i framtiden, tror ni?
– Förmågan att skapa mervärde för och att tillfredsställa våra kunder. Vi måste förstå vilka krav och förväntningar våra kunder har samt översätta dessa till krav på våra beteenden, processer och produkter. Det är kunden som avgör om vi har en bra kvalité, komfort, stor flexibilitet och
överraskar.

 – Det kommer också att vara viktigt att alla medarbetare är engagerade genom att se sin roll i helheten, ha klara mål samt ha de medel som krävs. En förutsättning för detta är en kontinuerlig kompetensutveckling. 

Vad har ni för framtidsplaner för Buhréns?
 – Framtidsplanen är att befästa vår position ytterligare till att bli våra kunders förstahandsval i mellanklassen, bibehålla och utveckla vår fantastiska kvalité- och komfort, fortsätta inspirera och överraska våra kunder samt expandera i export.

Branschorganisationen
Färg, Möbler och Interiör
Box 92107
120 07 Stockholm
Besöksadress: Arenavägen 61, 9 tr
Globen City Stockholm

Marie-Louise Sigemalm, vd
Direkttelefon: 08-640 66 38
E-post: marie-louise@fmibranschen.se