A K T U E L L T    Vad händer i branschen?  

Amazon intar svensk mark

Det sägs bara vara en tidsfråga när e-handelsjätten Amazon etableras i Sverige. Men vad innebär det för svenska detaljhandelsföretag? Och hur kan man stå stark när en så dominerande aktör tar marknadsandelar? Vi hörde med Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel. 

Hur skulle du beskriva Amazon som företag?
– Det är ett mycket stort och internationellt verkande plattformsföretag som ända sedan start har agerat med en mycket långsiktig strategi för att med digitala stordriftsfördelar pressa priser och marginaler i handeln, och successivt växa in på nya marknader. Både olika varumarknader och olika geografiska marknader. 

Vad innebär Amazons tillträde i Sverige för svenska handlare? 
– I takt med att e-handeln växer, så ökar förstås omställningstrycket på dagens butiksstruktur. Ett antal butiker kommer att minska sin hyrda yta, vissa kommer kanske att flytta till ett bättre läge, men vissa kommer också att läggas ner. Denna trend finns redan, men kommer att förstärkas med ett svenskt Amazon-inträde. Den fysiska handeln kommer under överskådlig framtid stå för den absoluta majoriteten av handeln i Sverige.

– Konkurrensen ökar alltså, men jag vill ändå påstå att stora delar av svensk e-handel är hyfsat väl förberedd för denna konkurrens. Det blir dock tuffare för både fysiska butiker och för den befintliga e-handeln. 

Hur kan man som handlare förbereda sig för att stå pall, eller kanske dra fördelar, när Amazon förmodligen kommer att ta marknadsandelar? Är idén om att ansluta sig till Amazon en bra idé?
– På lite sikt tror jag att det blir ganska många företag som ansluter sig till Amazon på ett eller annat sätt. Men troligen kommer de inte lägga ut hela sina sortiment där. Det handlar om att dra nytta av Amazon från ett marknadsföringsperspektiv, och för att öka möjligheterna till avsättning för sina storsäljare. Redan i dag har exempelvis Clas Ohlson och Ikea delar av sina sortiment på Amazon. Amazon kan också vara ett alternativ för företag som inte löst transporter till kund på ett bra sätt. Amazon erbjuder mer än ett sätt att samarbeta. Att vara helt osynlig på större plattformar tror jag dock blir mycket svårt framöver, men det finns alltså mellanvägar där man kan dra nytta av plattformars teknik och riktade sökträffar för delar av sortimentet, medan man själv på egna hemsidor eller i fysiska butiker fortsätter att erbjuda kundanpassade lösningar och mer ”udda storlekar” och en ytterligare bredd av sortimentet.

Enligt konsultbolaget Simon-Kuchers utredning och HUI:s studie, är kläder och möbler två branscher där Amazon har låga marknadsandelar (under 10 procent). Kan man slappna av då som möbelhandlare eller hur ska man tänka inför framtiden? 
– Amazon har inte uteslutit möbler från ”sitt sortiment”. Ikea finns som sagt på Amazon med delar av sortimentet och Amazon har tidigare lanserat möbler under egna varumärken (Rivet och Stone & Beam). Rent generellt kan man nog inte slappna av som möbelhandlare utifrån den konkurrens som redan finns. Amazon agerar alltså även på möbelområdet, så de lär inte bidra till att sänka konkurrenstrycket även om marknadsandelen för närvarande inte är så hög.

Kan man säga något om när man väntar Amazons etablering i Sverige kommer att ske?
– Detta är tiotusenkronorsfrågan. Det finns många tecken på att en tydligare närvaro i Sverige är nära förestående. Många trodde att en lansering skulle ske inför Black Friday förra året, men det verkar nu som att det dröjer en bit in på 2019. Jag ser det dock enbart som en tidsfråga innan de lanserar en tydlig Sverige-etablering. De har förberett på många sätt för en lansering av en tydligare närvaro i Sverige. Det som är avgörande är när de kan lansera sitt så kallade prime-
erbjudande med fria transporter till en fast årskostnad, där även andra digitala tjänster ingår. Deras förnyade avtal med Postnord torde vara nyckeln till detta, men rimligen kommer de att använda en mängd leverantörer för att kunna konkurrera med riktigt bra leveranser.
 

 

Johan Davidson är chefsekonom på Svensk Handel.

Fakta om Amazon

Amazon grundades av Jeffrey Preston ”Jeff” Bezos 1995, som också är vd och styrelseordförande för Amazon. Från början såldes enbart böcker på hemsidan, men snart utökades den med skivor och videor. Idag är sortimentet enormt brett och Amazon har även egna produkter som säljs på plattformen. 

Amazon har 50 procents marknadsandel på all näthandel i USA, och 22 procent i Europa. Enligt tidningen Forbes är Bezos den rikaste personen i världen med en förmögenhet på cirka 164 miljarder amerikanska dollar. 

Amazon har etablerat sig i Sverige genom att investera i totalt 300 000 kvadratmeter i fastigheter i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm. I december meddelade Amazon att deras molntjänst Amazon Web Services ska lanseras i Sverige. I dag har de samarbeten med bolag som Volvo och Kry.

Branschorganisationen
Färg, Möbler och Interiör
Box 92107
120 07 Stockholm
Besöksadress: Arenavägen 61, 9 tr
Globen City Stockholm

Marie-Louise Sigemalm, vd
Direkttelefon: 08-640 66 38
E-post: marie-louise@fmibranschen.se