Kontakt »    Press »   
Start
Aktuellt
Om oss
FMI Tidningen
Utbildningar
bli medlemmar
Mssor & Event
Annonser:
16 Maj 2017

När företagande är en skön konst

Visst betyder muséer och gallerier mycket för både konstnärer och konstintresserade. Men frågan är om inte Kreatima på många sätt också spelat en stor roll för svensk konst de senaste årtiondena.

Och det par som skapat verksamheten har visat en nästan artistisk förmåga att utveckla verksamheten – även under besvärliga förhållanden.  Nu går Kaj och Margareta Hammarlund snart i pension – och de gör det i förvissningen om att deras butik hamnar i trygga händer.
 
I tre årtionden har Kreatima varit en självklar plats för Stockholms konstnärer. Ja, inte bara för dem som är professionella konstnärer, utan även för dem som vill bli det. Och självklart har det också varit en punkt dit man dras om man är amatörkonstnär och bara skapar för sitt eget höga nöjes skull och för den tillfredsställelse man känner när man går upp i det man gör. Och egentligen har det ju inte bara varit de som bor i Stockholmsområdet som utgjort den trogna kundkretsen – Kreatima har varit något av en institution bland konstintresserade i hela landet. Mer än en besökande i huvudstaden har haft en tur till butiken som sista stopp innan de satt sig på tåget till Kiruna eller Nässjö.
 
Men nu förbereder sig Kaj och Margareta Hammarlund för att gå i pension. För några månader sedan blev det klart att Panduro övertar verksamheten, och det märks att Kaj är nöjd med utvecklingen. Inte endast därför att han tycker att han hittat rätt ägare – utan också för att han vet att det han byggt upp inte bara kommer att leva vidare utan också expandera. Köpet är ett led i Panduros internationella satsning på konstnärsmaterial – och en bättre plattform än Kreatima är ju då svårt att tänka sig.
 
Trettio år i färgbranschen med inriktning på kreativa material innebär att de upplevt en hel del växlingar i material och trender.
 
”Förr var det ju oljefärger som gällde bland dem som målar”, berättar Kaj. ”Men i dag är det akrylfärger som dominerar – de utgör nog uppemot 70 procent av de färger vi säljer”.
 
 

Uppdaterad: 2013-10-30